Publikumsundersøgelser
Kom tættere på jeres gæster og gør viden om dem til et brugbart værktøj
Besøgstallene på landets museer og attraktioner stiger fortsat og danskerne er storforbrugere af kultur. De ønsker gode oplevelser med faglig tyngde og det stiller krav til museer og attraktioner. Samtidig er årlige besparelser på kulturområdet en realitet. Konkurrencesituationen har ændret sig og gæsternes øgede krav til oplevelsen samt det økonomiske pres gør det vigtigere end nogensinde før at forstå dem: hvad betyder noget for dem, hvad er deres interesser og krav til den gode oplevelse? Indsigter, der vil hjælpe til at ramme plet, når der skal iværksættes nye initiativer.
Operate Experience oplever et behov for et supplement til de ”brede” analyser, der udkommer på kulturområdet, da analyserne ikke giver en reel indsigt i gæsterne og deres behov.
Fem forskellige analysemuligheder
I vores tilgang til publikumsundersøgelser sætter vi derfor fokus på at give jer et indgående kendskab til lige netop jeres gæster og deres oplevelse af jeres attraktion. Vi har udviklet en række analyseformater, som laver indsigterne om til et værdifuldt værktøj I kan bruge til arbejdet med at tiltrække flere (og nye) besøgende, videreudvikling og øge omsætningen.
Markedsføringsundersøgelse
Mange institutioner mangler bedre synlighed – for få kender dem. De har i stigende grad brug for flere besøgende og bør derfor tænke mere forretningsorienteret og optimere markedsføringen. Denne undersøgelse er en kombineret kampagne og analyse, der giver jer viden baseret på faktisk adfærd. Samtidig giver den jer synlighed og et værktøj vi kalder en ”konverteringsnøgle” - altså en opsummering af hvilke greb I med fordel kan bruge i jeres markedsføring når I vil nå den konkrete målgruppe.
Publikumsundersølgelse - kvalitativ undersøgelse af nuværende gæster
En mindre kvalitativ publikumsundersøgelse giver jer indblik i hvad, der har ført jeres nuværende gæster til på en given dag og hvilke ønsker de har for attraktionens fremtid.
Vi gennemfører et mindre antal interviews og iagttager de besøgendes gang rundt på attraktionen i løbet af en almindelig åbningsdag. Vi afdækker hvilken markedsføring der har været vigtig for dem op til besøget. Således får I et indblik i den oplevelse jeres brugere har før, under og efter deres besøg. Dernæst samler vi al data om jeres gæster i en rapport, der tilmed indeholder anbefalinger om, hvordan I kan optimere tilfredsheden hos jeres nuværende brugere.
Udvidet publikumsundersøgelse - nye målgrupper
For at udvikle konkrete initiativer og træffe beslutninger om ændringer i bl.a. udstillinger og markedsføring, er der behov for en grundig kvalitativ analyse. På baggrund af en række interviews og tæt dialog med jer definerer vi 4-6 personaer, der repræsenterer forskellige grupper af potentielle gæster, og som vil kunne bruges som værktøj til et konkret udviklingsarbejde. Det er helt centralt, at personaerne bliver operationelle. Derfor kommer de til at indeholde konkrete informationer om relevante markedsføringskanaler og -budskaber, deres adfærdsdrivere og –barrierer når de skal ”have en oplevelse”, og hvad de bliver tiltrukket og afskrækket af på jeres attraktion.
Kendskabsanalyse - kvantitativ måling
Gennem survey får I et klart billede af, hvilket kendskab der er til jeres attraktion i sin nuværende position.
Vi afdækker respondenterne på b.la. besøgshistorik og vurderet sandsynlighed for at blive gæster, vurdering af tilfredshed og attraktivitet, demografiske baggrundsdata m.fl. Nøgletal- og pointer sammenlignes herefter med andre lokale attraktioner. Undersøgelsen har til hensigt at kortlægge jeres nuværende position. Med dette udgangspunkt kan vi derefter pege på nogle overordnede segmenter som demografi, motivation og adfærd, som I med fordel kunne lægge vægt på.
Potentialeundersøgelse - desk research
Potentialeundersøgelse sammenholder attraktionen med et antal sammenlignelige attraktioner i resten af landet. Vi indsamler og analyserer besøgs-, indbygger- og turismetal for udvalgte attraktioner og lokalområder, der er sammenlignelige med jeres attraktion. På baggrund af analysen kan vi eksempelvis sandsynliggøre potentialet for at øge besøgstallet. Rapporten vil således indeholde anbefalinger til, hvor I helt specifikt bør fokusere jeres indsatser for at opnå den største samlede stigning i besøgstal over de kommende år.