Arbejdermuseet stue

Personaer danner grundlag for nye udstillinger

Nye udstillinger, der taler til gæsterne

Arbejdermuseet står over for at skulle skifte deres permanente udstillinger fra 90'erne ud med nye, mere tidssvarende udstillinger, der taler til gæsterne i 2019.

Operate Experience hjalp med at skabe fem personaer, der tilsammen repræsenterer museets nuværende og potentielle gæster. Med de fem personaer i hånden kan museet sikre, at udstillingerne bliver nærværende og appellerer på tværs af målgrupperne. 

Udfordring

Arbejdermuseets permanente udstillinger er mere end 20 år gamle. Det kan ses, og derfor er det på tide at opdatere dem.

Selvom udstillingerne er gamle, er de for mange gæster meget nærværende og vækker minder fra ungdommen blandt de ældre gæster.

Samtidig er der kommet et yngre publikum til, som ikke har samme forhold til arbejderklassens historie, arbejderhjemmet og genstandene fra datiden. 

For at holde fast i det trofaste publikum og appellere til de yngre målgrupper, er det centralt for arbejdermuseet at bevare de rette kvaliteter fra de nuværende udstillinger og samtidig at tilføje nyt indhold og ny formidling, der gør arbejderfortællingen nærværende på tværs af generationer. Det krævede viden om gæsternes ønsker, præferencer og forhold til museet. 

Personaer

Løsning

For at skabe den nødvendige viden, udviklede Operate Experience og Arbejdermuseet i tæt samarbejde fem personaer, der tilsammen dækker bredden i målgrupper på Arbejdermuseet.

Operate Experience udførte en bagvedliggende undersøgelse og analyse af forskellige målgruppers forhold til museumsbesøg generelt og Arbejdermuseet specifikt. Undersøgelsen gav den nødvendige viden, der skulle til for at skabe de fem personaer, der skal fungere som Arbejdermuseets nye udviklingsværktøj. 

Billedkilde: Arbejdermuseet

Operate Experience er specialister i oplevelseskommunikation