Kampagne fejrer opdagelsen af elektromagnetismen
Operate Experience har sammen med Operate A/S hjulpet partnerskabet bag fejringen af H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen med kommunikationsplan, visuel identitet, sociale medie kampagne, måling af kampagnens gennemslagskraft og de afsluttende video-statements for den ambitiøse fejring gennem 2020.
Udfordring
Målsætningerne handlede både om klassiske kampagnemålsætninger, synlighed og hvad danskerne ved om H.C. Ørsted og elektromagnetisme når 2020 er omme. Derudover ønsker kampagnepartnerne at øge de unges og forældrenes parathed til at søge teknologi- og naturvidenskabelige uddannelser. Endelig har det også været en vigtig målsætning for DTU som husede kampagnesekretariatet, at de mange aktører som ønsker stigende science-kapital blandt danskerne, kunne arbejde sammen i fejringen af H.C. Ørsteds opdagelse.
Løsning
Kampagnens grundfortælling blev etableret i en tæt dialog med de mange forskellige aktører bag kampagnen. Der blev formuleret et primært budskab der tydeligt sammenkæder betydningen af opdagelsen for 200 år siden, med betydningen af sammenhængen mellem elektricitet og mekanisk kraft i vores tid. Her taler vi lige ind i løsningen af klodens klimaudfordringer. Vi tilføjede også en række sekundære budskaber, som alle kan fortælles via H.C. Ørsted; om sammenhæng mellem naturvidenskab og samfundsudvikling og værdien af helt generelt, at være et nysgerrigt menneske. Aktive arrangementer og udstillinger har givet gode muligheder for at danskerne gennem interaktion og oplevelser har kunne modtage kampagnens budskaber.
Videoen
Som et alternativ til et stort fysisk afslutningsarrangement blev kampagnen pga. Covid-nedlukning nødsaget til istedet at afslutte 2020-kampagnen med en video, der præsenterede de afsluttende vurderinger.
Videoen har givet mere omtale og opmærksomhed end det traditionelle fysiske arrangement ville have gjort.
Nøglepersoner fortæller om HCØ2020-kampagnens resultat
I otte interviews fortæller udvalgte nøglepersoner, hvorfor kampagnen har været vigtig set ud fra deres perspektiv. Herunder ses interview med Andreas Mogensen, Astronaut, ESA, HCØ2020 ambassadør.
Du kan finde de syv andre interviews her.
Kommunikation gennem partnerskaber og rollemodeller
En landsdækkende kampagne over et år, der bygger på partnerskaber med 20 universiteter og organisationer på det naturvidenskabelige område samt 50 kampagne ambassadører, har gennem hele 2020 benytte sig af styrken der ligger i de enkelte partneres kommunikation. Rollemodeller inden for forskning og udvikling af teknologi og naturvidenskab, spiller en stor rolle for ændring af unges holdninger og adfærd. HCØ2020 kampagnen var i høj grad lagt an på at bringe konkrete rollemodeller ud til danskerne.
Resultater
- Der har i 2020 været 129 events og arrangementer med lidt over en million deltagere.
- I alt har HCØ2020 opslag og videoer nået ud 2,5 mio. gange på sociale medier.
- 36% af danskerne kunne i slutningen af 2020 huske at de havde bemærket at vi i 2020 fejrede 200 året.
- 42% af de danskere som har bemærket HCØ2020 i løbet af 2020 svarer nu, at de godt eller meget godt. kender til, hvad elektromagnetisme går ud på. I september 2019 var det 18% af alle danskere.
- Hele 91% af danskerne kender i november 2020 til H.C. Ørsted og 80% kan koble ham til elektromagnetismen.
- Danskernes science-kapital er fra målingen i september 2019 til november 2020 steget 2-5 procent point på de forskellige spørgsmål. 84% synes, det er afgørende eller overvejende væsentligt, at Danmark lægger stor vægt på natur- og tekniskvidenskab i hele uddannelsessystemet. Resultatet bygger på en flerårig udvikling, som HCØ2020 har bidraget til.
- 87-91% af publikum er tilfredse eller meget tilfredse med de to HCØ2020 udstillinger, som er målt.