Det nye Thorvaldsens Museum
Som en del af arbejdet med ”Det nye Thorvaldsens Museum”, lavede Operate Experience derfor en kvalitativ publikumsundersøgelse, der skulle give værdifulde indsigter og danne grundlag for den nye strategi.
Arbejdsprocessen
I en workshop med en udvalgt medarbejdergruppe blev prototyperne på 6 personagrupper fastlagt. Derefter blev disse prototyper testet og beriget gennem en publikumsanalyse bestående af kvalitative interviews af nuværende og potentielle gæster.
Målsætningen var at kondensere viden om personagrupperne og på baggrund heraf lave konkrete beskrivelser, der efterfølgende blev præsenteret for medarbejderne.
Resultat af strategiproces og publikumsundersøgelse
Det var et klart mål at afrapporteringen ikke blot skulle præsenteres for museets medarbejdere og så derefter gå i glemmebogen. Resultatet bestod derfor af følgende tre elementer.
En afrapportering med beskrivelser af de seks personaer, som museet ønsker at tale til gennem deres udstillinger, formidling og markedsføring.
Et idékatalog med konkrete udviklingsinitiativer, som museet kan implementere for at imødekomme de specifikke målgrupper.
En fælles workshop hvor medarbejderne blev trænet i brugen af personaerne til udviklingen af ”Det nye Thorvaldsens Museum”.
Billedkilde: Sarah Coghill
Ny formidling og opgraderet markedsføring
Interaktiv formidling: Håndværket bag kunsten
Publikum kan med tryk og placering af fysiske genstande (marmor, ler, mejsel osv.) fremkalde fortællinger, som projiceres på formidlingsmøblets flade.
Interaktiv formidling: Thorvaldsens liv
Den interaktive tidslinje formidler historien om kunstneren og personen Bertel Thorvaldsen. Gæsterne kan læse om Thorvaldsens liv og igangsætte projiceringer der med animationer, lyde, billeder og udsnit af originale breve uddyber fortællingen om Bertel Thorvaldsen.
1. På det interaktive verdenskort kan gæsterne få et samlet overblik over alle de skulpturer og relieffer som Thorvaldsen lavede i sin levetid, og som i dag er spredt over hele verden.
2. I trappeopgangen lige ved garderoben mødes gæsterne af en silhuetfilm der i 1:1 viser Thorvaldsen stå og arbejde.
3. Museets facader er dekoreret med en frise der viser Bertel Thorvaldsens hjemkomst til København. På standeren ovenfor kan gæsterne swipe sig igennem beskrivelserne af 10 udvalgte frisestykker, der forklarer baggrunden og konteksten for det viste.
Den digitale guide
En essentiel konklusion fra publikums-analysen var, at gæsterne
oplevede den daværende formidling (primært gamle infoark) som kedelige, faglige beskrivelser. De ville hellere vide mere om konteksten, hvem det er de ser på, hvad relationen mellem Thorvaldsen og den afbillede var, osv.
Resultatet blev således en digital guide som gæsterne får udleveret ved køb af billet. Med guiden i hånden kan de bevæge sig igennem museet og få opdaterede beskrivelser der handler mere om historien bag hvert enkelt værk, i stedet for den kunsthistoriske og meget fagligt beskrivende tekst. Nogle værker har desuden lydspor med oplæsning af teksten, samt sjove dokumenter og fotos fra museets arkiv der knytter sig til det enkelte værk.
Opgraderet markedsføring 2020
En helt essentiel og vigtig brik i arbejdet med ”Det nye Thorvaldsens Museum” var, at få flere københavnere og gæster ind på museet med en mere klar og styrket branding og kommunikation. Med udgangspunkt i fortællingen om 250 året for Bertel Thorvaldsens fødsel og med afsæt i temaer som f.eks. personen og samtidsdebattøren Bertel Thorvaldsen, Danmarks største kunstner og demokratisering af kunsten, blev der udviklet tre spor af aktivering på museets forskellige medier; en central placering af ”københavneren Thorvaldsen” i den nye fortælling om museet, events og tiltrækning af udenlandske såvel som danske turister.
Aktiviteterne i sporet ”Den nye fortælling” blev rettet mod målgrupperne fra publikumsanalysen og tilpasset kanalerne Facebook og Instagram med fokus på at udfolde budskaberne organisk samt gennem annoncering. På Google Search blev der annonceret på brandsøgninger (søgninger på Thorvaldsen) samt på kategorisøgningen ’museer’, som sikrer at Thorvaldsen fremgår af søgeresultaterne når målgruppen leder efter museer i København.
Desuden blev der opgraderet på SEO, med en søgeordsanalyse samt en SEO-analyse, så Thorvaldsens Museum figurerer øverst i relevante søgninger på Google. Her havde arbejdet både et fokus på den danske version af hjemmesiden samt den internationale, hvor annoncering i søgeresultaterne i Google sikrer at Thorvaldsens Museum bliver fundet af turisterne.