Vores tilgang
Vi både rådgiver om og færdiggør oplevelseskoncepter. Vi kombinerer solide digitale kompetencer og viden om adfærdsforandring med faglig indsigt i oplevelsesindustrien.
"Fortæl mig noget, og jeg vil glemme det, vis mig en ting, og jeg husker det måske. Giv mig en oplevelse, og jeg glemmer det aldrig."
- Søren Kierkegaard
Formidlingstendenser 2019
I det følgende har vi opridset seks konkrete formidlingstendenser vi ser får indflydelse på fremtidens oplevelsesdesign.
En længere version af tendenserne kan læses her.
1: Mere interaktion og medskabelse
Stor valgfrihed i udbudstjenester og indhold, betyder at vi som brugere har vænnet os til at kunne ytre os, interagere med det indhold vi møder og konstant træffe valg om, hvad vi gider at se og ikke se.
Vi forventer at blive involveret, at kunne interagere og få muligheden for ”at gøre noget”, i vores møde med for eksempel udstillingselementer, forskellige former for formidling, oplevelser med videre. Derfor bliver det endnu mere centralt at udvikle indhold brugeren kan interagere med.
2: Skræddersyet formidling
Den store valgfrihed, der er opstået i underholdnings- og informationsudvalget via bl.a. internettet betyder, at vi har vænnet os til at modtage indhold, der er tilpasset lige netop os.
Det bliver således mere almindeligt at skulle formidle på flere forskellige niveauer og måder hos dem, der skaber fremtidens oplevelser gennem bl.a. udstillinger og events.
3: Immersive oplevelser
Internettet giver adgang til viden, billeder og video af steder og genstande, der før var en eksklusiv og stedspecifik oplevelse som f.eks. på museer. Samtidig har vi fået et hav af digitale underholdningstilbud, der ikke kræver, at vi bevæger os udenfor hjemmet. Når folk søger en oplevelse, er det for de flestes vedkomne ikke i retning af noget specifikt, men mest for at ”have noget at lave med andre”.
Derfor bliver det mere relevant at kunne differentiere sig fra digitale underholdningstilbud. For aktører, der skaber stedsspecifikke oplevelser, er det mere nødvendigt end nogensinde før at skabe immersive oplevelser, der giver mere, end hvad man kan få gennem skærmen derhjemme.
4: Kloge computere
Kunstig intelligens – også kaldet AI – vinder hastigt frem. Vi ser devices med stemmegenkendelse og skriftbaserede chatbots, der kan give fornuftige svar på vores spørgsmål. Det samme gælder for ansigts- og billedgenkendelse, hvor computere kan analysere og forstå hvad de ser via deres kamera, hvilket blandt andet gør det muligt at bruge gestik og mimik til at styre alt fra lys i hjemmet til navigation på styretøjet i bilen.
Billedgenkendelse gør det muligt at lægge digitale lag ovenpå det fysiske, og ved hjælp af augmented reality skabe fiktivt indhold der, med hjælp fra f.eks. en smartphone eller et par Microsoft HoloLens briller, blandes med den virkelighed vi befinder os i.
5: Skærmene forsvinder
Det fysiske er på vej tilbage og fremtidsforskere peger på at vi som borgere og brugere har nået et mætningspunkt hvad angår digitaliseringen. Årtiers stræben efter det digitale har suget os alle ned i mobilen, og det har affødt en trang til det modsatte – det fysiske møde.
Der kommer derfor et fokus på hvordan man kan bruge det digitale på en usynlig måde, til at frembringe fysiske og sensoriske oplevelser. Nye og kraftigere teknologier gør det muligt at droppe skærmene, men samtidig beholde de digitale lag. Med et såkaldt ”Natural User Interface” kan vi kontrollere computeren med vores kropsbevægelser. Det betyder, at vi i fremtiden kommer til at opleve, at den fysiske og digitale verden gradvist smelter mere og mere sammen.
6: Stedsspecifik formidling
Teknologier som Bluetooth og NFC (den teknologi der også findes i kontaktløse dankort) giver mulighed for at frembringe digitalt indhold på bestemte fysiske steder. Det betyder, at vi i fremtiden kan få stedsspecifik information, når vi f.eks. bevæger os gennem en by eller rundt på et sted med meget kulturhistorie.
Denne teknologi giver os mulighed for at erstatte lange tekster på plancher med indhold, der vises eller afspilles på brugerens telefon, netop på det sted, hvor det er relevant for dem at modtage informationen.